обозреватель консультации публикации это мы не проходили опять учиться давайте знакомиться о проекте написать письмо
обозреватель консультации публикации это мы не
проходили
опять учиться давайте
знакомиться
о проекте написать
письмо

  « главная страница

 

 

 27.01.2001 

Ви щойно мали дружню розмову із Вашим кредитором і він з усмішкою надав Вам додатковий час, не на чому не наполягав і запропонував ніяк це не оформлювати? Не раджу Вам розслаблятись. І ось чому:

ЛЮДИ ЗАХОДЬТЕ, БЕРІТЬ, ЩО ХОЧЕТЕ…

- Зараз ми будемо проводити опис майна, тому прошу забезпечити доступ до всіх приміщень та пред'явити бухгалтерські документи.
- Які підстави? Вручить постанову, будь-ласка?
- Не зобов'язані. Розпишиться, що повідомлені про кримінальну відповідальність.

На жаль, ось так може розпочатися виконавче провадження. Те, що провадження в арбітражному суді може статися таємницею - розмова окрема, бо самі ми винуваті, що не знаходимося за своєю юридичною адресою. Тільки тепер державні виконавці можуть приходити звідки хочуть - скоро почнуть приїздити з іншого міста, арештовувати і вилучати що схочуть, а може і розпочинати виконавче провадження за своєю ініціативою та без виконавчих документів.

Так, до одної Київської фірми, що знаходиться у Шевченківському районі та зареєстрована в Московському завітали державні виконавці з Подільського району, як говорять, без запрошення. Провели опис та арешт майна яке знайшлося на всю суму, яка мала забезпечуватись арештом, на ту ж суму заарештували основний та додатковий рахунки (тобто потроїли суму забезпечення), виписали постанову про стягнення виконавчого збору, та закінчили провадження.

А чом вони прийшли? Чому взагалі не всі райони одразу? Порівняємо дії державного виконавця із законодавством про виконавче провадження:

  Виконавча дія Було проведено таким чином За порядком, встановленим Законом і конкретизованим Інструкцією*
1 Відкриття виконавчого провадження За заявою стягувача на ім'я Начальника ВДВС Подільського району від 05.12.2000, яку завізовано начальником; винесено постанову про відкриття виконавчого провадження від 06.12.2000, яку відправлено боржнику 08.12.2000 (у п'ятницю, що для юридичної особи виключає можливість отримання до понеділька)
  • За заявою стягувача (ст.18 Закону);
  • За наявності обставин, передбачених законом, які виключають здійснення виконавчого провадження державний виконавець відмовляє у відкритті провадження (п.3 ч.1 ст.26 Закону); (кореспондує з місцем проведення дій);
  • У разі помилкового надходження виконавчих документів (не за територіальністю) державний виконавець відмовляю у відкритті виконавчого провадження і виносить постанову про відмову у відкритті виконавчого провадження (п.3.6.1 та 3.8.1 Інструкції);
  • Копія постанови про відкриття не пізніше наступного дня надсилається божнику (ч.3 ст.24 Закону);
2 Місце проведення виконавчих дій Дії проведені за місцем подання заяви Подільським ВДВС, на території якого боржник та його майно не знаходиться. Акт про знаходження майна на території, на яку не поширюються функції Подільського ВДВС не складено. В матеріалах справи немає наказу на проведення виконавчих дій на непідвідомчій території.
  • За місцем знаходження постійно діючого органу або майна боржника - юридичної особи (ст.20 Закону, п.3.2.1 Інструкції);
  • В разі загрози невиконання рішення, державний виконавець має право вчиняти дії на території, на яку не поширюються його функції (ч.4 ст.20 Закону);
  • Якщо виявлене майно знаходиться на території, на яку не поширюються функції виконавця, про це складається акт (п.3.2.2 Інструкції);
  • Для проведення дії на території іншого ВДВС за умови, що зволікання створює загрозу невиконання рішення, державний виконавець складає про це відповідний акт та звертається до начальника відповідного відділу державної виконавчої служби, з доповідною запискою стосовно порушення перед начальником Київського міського управління юстиції питання про надання дозволу на проведення виконавчих дій на території, на яку не поширюються функції відділу державної виконавчої служби, подання повинно бути прийнято протягом 3 днів. При задоволенні подання видають наказ, яким надають право вчиняти дії на такий території (п.3.2.3 Інструкції);
3 Проведення арешту майна 07.12.2000 проведено опис і арешт майна боржника, про що складено відповідний Акт. Постанову про відкриття виконавчого провадження вручено на 07.12.2000 не було, про потребу опису майна в постанові не зазначено.
  • Державний виконавець, починаючи виконувати рішення, повинен пересвідчитися, чи отримана боржником копія постанови про відкриття виконавчого провадження (ст.30 Закону);
  • Про проведення опису і накладення арешту на майно зазначається в постанові (ч.4 ст.24 Закону);
  • Якщо в постанові про відкриття виконавчого провадження зазначено потребу опису майна, то копія такої постанови вручається боржнику при проведенні опису майна (п.3.6.3 Інструкції);
4 Проведення арешту грошових коштів 08.12.2000 винесено дві постанови про арешт грошових коштів боржника на всю суму, що забезпечується арештом, кожна, згідно ст.50 Закону, які було направлено до обслуговуючих боржника банків, копії постанов боржнику не надсилалися. Підстава постанови - наказ про накладення арешту НА МАЙНО. Ст.50 Закону передбачає звернення стягнення на грошові кошти. Арешт і стягнення є окремими виконавчими діями, і ототожнювати їх немає підстав. Наказ Арбітражного суду, заява стягувача, постанови державного виконавця, в яких викладена резолютивна частина ухвали Арбітражного суду, містить наказ накласти арешт на майно, який на 08.12.2000 вже був проведений, а тому виконавче провадження вже підлягало закінченню (п.5.6.6 Інструкції);
5 Виконавчий збір 06.12.2000 винесено постанову про стягнення з боржника виконавчого збору, якою запропоновано добровільно виконати рішення про накладення арешту на майно до 11.12.2000.
  • Виконавчий збір стягується у разі невиконання рішення в строк, встановлений для добровільного виконання (ст.46 Закону);
  • Арешт майна є забезпеченням виконання, і не є власне виконанням у розумінні ст.4 Закону, оскільки не передбачає проведення стягнення чи іншого відчуження;
  • Добровільне виконання рішень не поширюється на виконавчі документи про накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог (п.4.1.4 Інструкції);
6 Заставлене майно При проведенні опису майна державним виконавцем не було з'ясоване, чи належало описуване майно дійсно боржникові, чи не знаходиться воно під заставою. Описані товарно-матеріальні цінності знаходяться під заставою з метою забезпечення кредиту, наданому боржникові банком.
  • - Стягування на заставлене майно для задоволення вимог стягувача, що не є застводержателем, можливо, якщо вартість предмета застави перевищую розмір заборгованості заставодержателю (ст.52 Закону, п.5.3.3. Інструкції);
  • - Заставодержатель має переважне право на задоволення своїх вимог за рахунок заставленого майна (ч.2 ст.1 Закону "Про заставу");
  • - Відомості про заставу рухомого майна, реєстрація якої не є обов'язком, державний виконавець може отримати в боржника (п.5.3.4 Інструкції).

* мається на увазі Закон України "Про виконавче провадження" та Інструкція "Про проведення виконавчих дій".

Згідно ч.2 ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Ст.2 Закону України "Про державну виконавчу службу" визначає, що правову основу діяльності державної виконавчої служби становлять Конституція України, цей Закон, інші законні та підзаконні нормативно-правові акти, що прийняті на їх виконання. Свою діяльність державні виконавці здійснюють відповідно до Закону України "Про виконавче провадження", ч.1 ст.7 якого вимагає від державних виконавців використовувати надані їм права у точній відповідності із законом і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів громадян та юридичних осіб.

На виконання Закону України "Про виконавче провадження" Міністерством Юстиції України було затверджено і введено в дію Інструкцію "Про проведення виконавчих дій", за дотриманням якої встановлено контроль. Як акт, прийнятий з метою реалізації положень Закону "Про виконавче провадження", Інструкція конкретизую умови та уточнює порядок проведення виконавчих дій відповідно до Закону. Ураховуючи положення згаданої вище ст.6 Конституції України, державні виконавці не наділені правом вільного тлумачення положень Закону "Про виконавче провадження", і мають реалізовувати їх згідно Інструкції про проведення виконавчих дій.

Може так вони і роблять? Тільки ось чогось це виглядає зовсім інакше.

Як завжди, запрошую до обговорення.

 

Наталя Плешкова
юрист

вверх страницы вверх страницы

  « вернуться к оглавлению "обозревателя"

© Наталья Плешкова, Сергей Скибун - 2000